پایتون

معرفی زبان برنامه نویسی پایتون

پایتون (Python) یک زبان برنامه نویسی پویا، سطح بالا، شی گرا و همه منظوره است که تقریبا برای هر کاری می‌توان از آن استفاده کرد، از ساخت وب سایت بگیر تا ایجاد هوش مصنوعی میشود روی پایتون حساب باز کرد. پایتون ساینتکس (Syntax) ساده‌ای دارد که یادگیری آن را برای برنامه نویس‌های تازه کار آسان میکند و کتابخانه‌های بسیار گسترده و غنی دارد که دست شما را برای انجام هر کاری باز میگذارد.

امروزه زبان پایتون از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است و کسب و کارهای کوچک و بزرگ زیادی هستند که از زبان برنامه‌نویسی پایتون استفاده میکنند. منابع آموزش زیادی هم برای این زبان برنامه نویسی در دسترس است.

پایتون چگونه کار میکند

برنامه‌های کامپیوتری قبل از اینکه اجرا شوند لازم است که به زبان قابل فهم برای کامپیوتر ترجمه شوند. در اینجا زبان‌های برنامه نویسی مختلف رویکردهای متفاوتی را اتخاذ میکنند. یک روش این است که برنامه نوشته شده (Source Code) توسط یک مترجم (Compiler) به زبان قابل فهم برای ماشین (Executable Code) تبدیل شود. اصطلاحا به این نوع از زبان‌های برنامه نویسی، زبان‌های کامپایلری میگویند. زبان برنامه نویسی C یک نمونه از زبان‌های کامپایلری است.

در طرف دیگر زبان‌های هستند کد نوشته شده را به یک برنامه مفسر (Interpreter) میدهند و مفسر کد را خط به خط میخواند و در لحظه آن را اجرا میکند. زبان برنامه نویسی پایتون از این دسته است. البته فرایند اجرای برنامه در واقعیت پیچیده‌تر است و من به طور خیلی خلاصه آن را در اینجا بیان کردم.

به طور کلی زبان‌های کامپایلری در هنگام اجرا سرعت بالاتری نسبت به زبان‌های مفسری دارند. در مقابل زبان‌های مفسری قابل حمل هستند. یعنی کدی که شما به زبان پایتون نوشتید به بدون تغییر میتواند روی ویندوز، لینوکس و مک او اس اجرا شود، تنها باید برنامه مفسر متناسب با سیستم عامل را داشته باشید. اما کدی که برای زبان C نوشته شده است لازم است برای هر سیستم عامل به طور مجزا کامپایل شود.

نصب مفسر پایتون

برای استفاده از پایتون لازم است متناسب با سیستم عاملی که استفاده میکنید مفسر مناسب را روی سیستم‌تان نصب کنید. اگر از سیستم عامل لینوکس استفاده میکند به احتمال بسیار زیاد مفسر پایتون به صورت پیش فرض روی سیستم‌تان نصب است اما در هر صورت میتوانید با مراجع به وب سایت پایتون نسخه متناسب با سیستم عاملتان را دریافت و نصب کنید.

در حال حاضر آخرین نگارش پایتون ۳.۱۱ است اما اگر از ویندوز ۷ و یا پایین‌تر استفاده میکنید آخرین نگارش پایتون روی سیستم‌تان نصب نمیشود. با کمی جستجو در اینترنت میتوانید نسخه سازگار با سیستم‌عاملتان را دریافت و نصب کنید.

نصب پایتون در سیستم‌عامل ویندوز کار بسیار ساده‌ای است و از همان فرمول ساده next, next پیروی میکند. تنها نکته‌ای باید در هنگام نصب پایتون به آن توجه کرد این است که تیک گزینه Add to path را حتما بزنید. بعد از اتمام نصب شما مفسر پایتون را به همراه ماژول‌های پیش فرض پایتون روی سیستم‌تان خواهید داشت و یک ویرایشگر متنی ساده به نام idle هم دسترسی خواهید داشت.

در این راهنمای برنامه نویسی پایتون من از سیستم عامل ویندوز و ویرایشگر متن idle که همراه با بسته نرم‌افزاری پایتون روی سیستم نصب میشود استفاده میکنم. دلیل این کار هم این است که به نظرم سیستم عامل ویندوز عمومیت بیشتری دارد اما در اصل مطلب که همان برنامه نویسی به زبان پایتون باشد تاثیری چندان ندارد و شما از هر سیستم عاملی هم که استفاده کنید می‌توانید از این راهنما استفاده کنید.

این مطلب را در اینجا به پایان میبرم و در مطلب بعدی نگاهی به ویرایشگر idle میندازیم، و اولین برنامه‌مان را به زبان پایتون مینویسم و کمی ساینتکس پایتون را بررسی میکنیم.

جمع بندی

در این قسمت به طور مختصر با زبان برنامه نویسی پایتون و نحوه نصب آن آشنا شدیم. انتظار میرود اگر پایتون روی سیستم شما نصب نیست آن را دریافت و نصب کنید تا بای قدم بعدی آشنا شوید.